søndag 10. oktober 2010

Kabale er nådd - Norge føles langt borte!

Da befinner vi oss endelig i Kabale..bussturen fra Kampala var ekstremt lang, 8 timer - at de tar på høns som passasjerer gjorde den litt ekstra krevende! For første gang i historien har jeg opplevd at bussjåføren ba alle om å være stille og ta del i en bønn for bussturen før vi startet - veldig fint og også nødvendig tror jeg( med tanke på den farten han holdt) ! Ser likevel for meg at en bussjåfør tar en liten bønn over mikrofonen fra st.haugen til sagene - det hadde blitt rabalder i rekkene. Når vi kom til kabale ble vi innlosjert i huset vårt på Rugarama Hills, og alle naboene kom for å hilse på oss, pastoren fra nabohuset, en annen mann jeg ikke helt fikk med meg hvem var, Phoebe, sjefen vår, masse ansatte på Druscilla osv...maten hadde blitt laget et annet sted og ble brakt til oss med bil....menneskene her er veldig imøtekommende og det er tydelig at de virkelig ønsker at vi skal ha det godt her...Til tross for vennlighet og gode mennesker er hjemlengselen utrolig stor akkurat nå - jeg savner alt og alle, og det slår meg at et slikt opphold ikke er noe du kan være forberedt på. Likevel vet jeg at dette kun er i startfasen og at det tar tid å bli kjent med en kultur og et land som er så ekstremt annerledes fra Norge. Tidligere når jeg har vært i norge har jeg tatt meg selv i å tenke at jeg nesten liker den afrikanske kulturen bedre og har til tider irritert meg over alt det typisk norske - effektiviteten, den individualistiske tankegangen, den gode standarden osv..nå sitter jeg imidlertid med en følelse av at Norge er helt fantastisk. Er merkelig med det, man må bort for å skjønne hva man egentlig har. Likevel tror jeg at dette vil bli en tid som vil sette dype spor i meg på mange gode måter, og jeg vet at Afrika har masse flott ved seg som vi virkelig trenger å lære av.

1 kommentar:

  1. Heei Ragnhild Camilla!
    GOdt aa hoere at dere har kommet dere trygt frem. Naa sitter jeg og Marit i lima og vurderer en tur ut i denne altfor store millionbyen. HA det saa bra. Klem fra Ragnhild og Marit

    SvarSlett